lördag 22 mars 2014

Gjuta stearinljus i pepparkaksformar

Har provat att gjuta stearinljus i pepparkaksformar. Har tidigare gjort några försök i äggkartong som jag blev nöjd med. Egentligen ska ju all gjutning gå till så att man gjuter från undersidan och eftersom stearin drar ihop sig så är det extra viktigt just med det materialet. Fast nu provar jag uppifrån.

Jag har lagt dubbla lager med plast över formen för att kunna använda den till annat sedan. Provade både med vanlig plastpåse och med stekpåse. Den vanliga påsen klarade värmen, men alla kanske inte gör det. För att undvika krympgropar så tog jag ur ljusen så snart det var möjligt så att de kunde dra ihop sig från alla håll och behålla sin form.

Använde gamla gula ljusrester från tidigare Påskfirande. För att fästa och stabilisera vekarna i botten återanvände jag de metallstycken som finns i botten på vanliga värmeljus och fäste vekarna i dem. För att vara första försöket så var jag nöjd.





Keywords: Mold candles to Easter in cake molds. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar