fredag 6 mars 2015

Postorder från Tyskland

Hittade en liten trevlig butik (Modellbahnunion) med hobbyprodukter på nätet som låg i Tyskland. Tänkte jag skulle prova hur det fungerade och om det blev billigare än att köpa i Sverige.

Jag beställde sakerna på kvällen den 22 februari och den 27 februari var de vid min port, men tyvärr kom de inte in utan jag fick hämta ut varorna på Posten den 3 mars. Leveranstiden från företagets sida var i alla fall bra.

Så vad kostade det då? Vid en viss summa är det fraktfritt och den kom jag upp i så det blev ingen fraktkostnad. Det fanns några olika betalningsalternativ och jag valde banköverföring vilket medförde att min bank lade på en kostnad på 110 kronor som min bank kallade ”avgift utl”. Nåväl, när jag jämförde priset på mina varor så hittade jag en av produkterna på en internetbutik i Sverige, de andra produkterna gick inte att hitta igen här.

Räknar man in alla kostnader för köpet i Tyskland (alltså även bankens avgift och fördelar den proportionerligt på alla varorna) och jämför med enbart produktens pris (alltså inga fraktkostnader eller fakturaavgifter eller andra påslag) i nätbutiken i Sverige så blev det Svenska priset 33 procent högre än det Tyska priset trots bankens påslag. Slutsatsen är att det går att spara pengar på att handla från nätbutiker i andra länder, men det gäller att se upp med oönskade kostnader som andra aktörer lägger till.

Keywords: There is money to save on buying hobby-products from other countries in Europe. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar